Министерският съвет одобри проекти на още две оперативни програми, които ще се изпълняват в периода 2014-2020 г. Това са „Иновации и конкурентоспособност“ (ОПИК) и „Транспорт и транспортна инфраструктура”. Ресорните министри са упълномощени да внесат двете програми в Европейската комисия за окончателно одобрение.
Основната цел на ОПИК е постигане на динамична и конкурентоспособна икономика чрез развитие на иновациите, предприемачеството, капацитета за растеж на малките и средните предприятия, енергийната и ресурсната ефективност на предприятията.
ОПИК предвижда интервенции по пет приоритетни оси:
„Технологично развитие и иновации“ с бюджет от 295 282 552 евро;
„Предприемачество и капацитет за растеж“ с бюджет от 697 492 049 евро;
„Енергийна и ресурсна ефективност“ с бюджет от 310 686 632 евро;
„Премахване на пречките в областта на сигурността на доставките на газ“ с бюджет от 45 000 000 евро;
„Техническа помощ“ с бюджет от 41 674 668 евро.
Фокусът на първите две приоритетни оси е поставен върху два взаимнодопълващи се аспекта – ускоряване на темпа на растеж и благоприятстване развитието на иновации. Третата приоритетна ос също се отнася до два взаимносвързани аспекта (ресурсната продуктивност и енергийната ефективност на предприятията), които представляват основата за устойчив растеж. Приоритетна ос четири „Премахване на пречките в областта на сигурността на доставките на газ“ подкрепя основните приоритети на българската енергийна политика, насочени към гарантиране на енергийната сигурност, диверсификация на източниците и трасетата, енергийна ефективност, либерализиран енергиен пазар и защита правата на потребителите.
Оперативната програма ще осигури близо 1,39 млрд. евро (европейско и национално финансиране) и е основният програмен документ на национално ниво, очертаващ помощта за българския бизнес от Европейските структурни и инвестиционни фондове за периода 2014-2020 г.
С втората оперативна програма ще бъде продължено изпълнението на проекти за развитие на транспортната система, които допринасят за ефективната свързаност на транспортната мрежа. Тя е подготвена в съответствие с изискванията за програмния период и е съобразена с основните стратегически документи в областта на транспорта, както и с позицията на Европейската комисия.
Бюджетът на програмата е 1 887 587 256 евро, от които 1 604 449 168 евро от Кохезионния фонд и Европейския фонд за регионално развитие и 283 138 088 евро – национално съфинансиране.
В ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура” са включени следните приоритетни оси:
„Развитие на железопътната инфраструктура по основната и разширената Трансевропейска транспортна мрежа;
„Развитие на пътната инфраструктура по основната Трансевропейска транспортна мрежа;
Подобряване на интермодалността при превоза на пътници и товари и развитие на устойчив градски транспорт;
Иновации в управлението и услугите – внедряване на модернизирана инфраструктура за управление на трафика, подобряване на безопасността и сигурността на транспорта (проекти за развитие на информационни системи в различните видове транспорт);
Техническа помощ.
Сред основните проекти, които трябва да бъдат завършени през новия програмен период, са довършването на модернизацията на жп линиите Пловдив –Бургас и София – Пловдив, АМ „Струма”, продължаващото разширение на столичното метро.